Kurjam, kas keegi suurt pilti ka vaatab ehk kes vastutab kogu pulma eest?

Autor
Kurjam, kas keegi suurt pilti ka vaatab ehk kes vastutab kogu pulma eest?

Tervitus-

Mis ajendab kirjutama :D ja miks selline küsimus ?

Kuna kõik läheb kallimaks ja kuna noorpaarid on läbi aastate muutunud targemaks hindadega kauplemisel, siis on praegu enamasti suund sellele, et noorpaar valib kõik tegijad ise ning väga tihti tehakse otsus just honorari järgi, mis tuleb välja käia.

Mis pole üldse ju vale, sest raha ei kasva puu otsas ning eelarve seab piirid.

Samuti ajendas seda kirjutama ka ans. Paabeli avalik kiri Viljandi linna juhtidele (http://www.epl.ee/news/eesti/loe-ansambel-paabel-kirja-maratsenud-poliitikute-kohta-loodus-karjus-korduvalt-ajage-rohkem-mola.d?id=66622293), sest kuigi sündmus on teine, on ka seal see nn suure pildi probleem üleval.

Aegajalt jäetakse ära ka pulmaisa ja agentuur, sest nende asjadega on esmaselt võimalik ise hakkama saada. Ja kui agentuur võetakse, siis ainult järelevalveks ja kui pulmaisa võetakse, siis paljud pulmaisad ei saa pulmajärelevalvega hakkama kohe kuidagi. Kontseptsiooni peale vaatamisega saavad hakkama ainult tipud.

Kui keegi vaidleb vastu, siis ootaks siia kenat kommentaari, kuidas keegi meie headest pulmaisadest üldpilti vaatab või pulmad ülesse ehitab.

Samuti vaatavad enamus peokohti ainult enda ette ning ei taha isegi kuulda, et pulmas on ka mingid muud tegijad. Isegi saali paigutuse puhul unustavad paljud ära, et pulmapeol on ka ansambel, pulmaisa, fotograaf, video jne ning saali paigutatakse maksimaalne arv inimesi, kusjuures tegevusteks ruumi ei jää.

Ja tänu sellele, et noorpaar teeb kõik üksi, ei vaata ka keegi praegu "suurt pilti" ning enamus tegijatest teevad ära ainult oma osa pulmas, mõtlemata sellele, et see peab sobima ja mahtuma ka üldisesse kontseptsiooni. Samuti on siis suur osa ka noorpaaridel, kes saavad küll head tegijad, kuid hea plaanita ja abita, peavad nad ise kogu aeg pulmapäeval jooksma. Kogu aur läheb nautimise asemel organiseerimise peale.

Kuna kõik tegijad räägivad ainult enda osast pulmades, siis keegi ei viitsi/ei taha neist ka noorpaari valgustada, mis saab, kui iga tegija teeb nii nagu ainult tegija tahab. Ei julge, nad ei viitsi, tööd on niigi palju (see viimane on väga suureks selgituseks saanud sellest, et miks ei selgitata enam), küll me oma "papi" niikuinii kätte saame.

Tallinna ühe suurima ja ilusama hotell direktori lause kliendile, kes tahtis natuke midagi teistmoodi teha, kui hotellil oli kombeks (lugege, rohkem tööd ja mõtlemist hotellile) - "Meie saame oma raha niikuinii". Mis tähendab siis viisakalt, et kui ei meeldi, valige uus koht.

Toon esimese näite tortide teemal.

Noorpaar lepib torditegijaga kokku, torditegija räägib ilusa jutu kuidas ta peab tulema ise kohale ning valmistama tordi ette ning see peab juhtuma ainult ja täpselt 30 minutit enne tordi serveerimist ning torditegja arvates on see kohaletulemine täpselt 23.30. Mitte mingit küsimust, et kuidas üldine pulmaplaan välja näeb ja kuidas torditegija võiks sobitada selle üldisesse kellaaegade rägastikku, mis pulmade puhul on niikuinii vägagi liikuv.

Kõige totram asja juures on see, et tort mis toodi, ei vajanud mingit ettevalmistamist - ei mingeid lisakaunistusi, ei mingeid osasid, ei mingit erilist dekoori.

Samas kindlasti võeti selle kaunistamise eest lisatasu.

Kui vaid torditegija oleks helistanud pulmaisale või kui natukenegi mõelnud suurele pildile, siis oleks saanud palju lihtsamalt selle tordi kohale ning palju paremini ka planeerida tordi sissetoomise. Pulmaisa oleks 100% osanud öelda, et kas on vaja seda nö ettevalmistamist või mitte.

Teine näide catering-teenuse teemal.

Noorpaar tellis endale toitlustuse vägagi heast catering-ettevõttest. Ja kuna enamus rõhk oli toidu peale, väga hea toidu peal, siis ei olnud järelevalvet ja ei olnud ka õhtujuhti/pulmaisa.

Catering oli vägagi üllatunud, kui õhtu jooksul pandi nende õlule ka DJ roll, muusika sisse ja välja lülitamise roll jne.

No see ei ole nende ülesanne, kallis noorpaar. Muidugi teevad nad selle ära, aga tänu sellele rebeneb teenindus kuskilt mujalt, sest üks teenindaja on pandud kinni tegevuse alla, mis ei ole seotud põhitööga.

Kui vaid noorpaar oleks öelnud catering-firmale, siis oleks catering olnud valmis DJ rolliks, osanud planeerida, siis poleks ka teenus osadel lõikudel "ragisenud".

Kolmas näide DJ teemal.

Noorpaar ei olnud rahul ühe DJ hinnaga, see oli liiga kallis (umbes 100 eurot kallim kui teine) ning võttiski odavama. Kokkuhoid on olemas, aga...See 100 eurot kallim DJ oleks olnud kohal alates pulmapeo algusest (kell 19.00) ning vastutanud kogu taustamuusika ja tegevusmuusika eest. Ja 100 eurot odavam DJ tuli kohale kella 23.00-ks ning mängis muusikat alles peale bändi lõppu.

Jah, pulmaisa saab nupuvajutamisega hakkama, aga kui pult ja tehnika on kohas, kuhu ei pääse päris ühe sammuga sinna ligi, siis on see keeruline.

Ning seda tuleb alati küsida - kas 100 eurot odavam teenus on ikka 100eurot odavam või on ta ikka "liiga odav" teenus.

Neljas näide üldpildist peokoha juhtide poole pealt

Minul endal oli vaidlus ühe tuntud Eesti pulmakohaga et palju mahub inimesi saali istuma. Peokoht väitis, et mitte kuidagi ei mahu esimesele korrusele inimesi saali 70-80 inimest. Ja mina väitsin, et "kas ma olen nüüd täiesti rumal, aga ma olen ju teinud teie juures 100 inimesega nii, et mahtusid kõik ära - esimesele korrusele 70 ja rõdule 30" ?

Loomulikult oli mul õigus. Aga põhjus, miks peokoht ei ole nõus 30 inimest teisel korrusele viima ?

Sest teist korrust ehk rõdu on keerulisem teenindada ! No muud põhjust ma küll ei leia :(

Ja kui ma ise poleks sellest rääkinud või seda selgeks vaielnud, siis oleks peokoht mahutanud kõik inimesed esimesele korrusele ning saatnud muusikud teisele, kus ei ole ei silmsidet ja muusika oleks kõlanud ka natuke imelikult.

Viies näide peokoha juhtide poole pealt

Lubatud on, ansamblil on oma koht, kuhu nad saavad asjad panna ja kus nad saavad siis olla, kui neil mängida ei ole veel vaja. Seda lubati noorpaarile ja see ka täideti. Mis aga jäeti ansamblile mainimata ning ka noorpaarile, et see koht asub umbes 150 meetri kaugusel peokohast...Kust noopaar peab teadma, et see ei sobi mitte kuidagi. Mitte sellepärast, et ansambel on pipar ja peps, aga sellepärast, et kui on midagi lisaks vaja tehnikast, siis 150 meetri kauguselt ei too seda kuidagi kiirest ning ka pulmaisa ei saa neid seal kiiresti kätte kui seda on vaja.

Kuues näide teeninduse koha peal

Külalisi oli 130, nad olid paigutatud kahele korrusele, toitlustamine oli taldrikutelt. Teenindajaid oli ainult 5, aga minu nägemise kohaselt teenindas rahvast ainult 3... Rohkem ei räägi edasi, saate isegi aru.

Seitsmes näide cateringi teemal

Registreerimine algab kell 1700, saali pääseb ainult ühest uksest ning toitlustaja ütles, et soe toit tuleb kella 1700ks. Mina vastu, et kuidas te seda mõtlete nii teha, meil hakkab ju registreerimine maja ees kell 1700 ? Vastus - kokad tahavad, et toit tuleks viimane moment (millest mina kohe kindlasti aru saan) ja kõik oleks piisavalt värske. Et kas kuidagi kohe ei saa ? No ei saa, te ei tule suure bussiga maja ette, kui seal käib registreerimine.  

Vot nõndaviisi... ma võiksin jätkata pikalt ja pikalt ja pikalt...

Ehk siis minu soovitus ja palve on, et käige kõik pisiasjad pulmaisaga läbi ja kuulake, mis ta ütleb, kui tundub et midagi on valesti. Või ansambliga või fotograafiga või kellegagi, keda te usute.

Või kui on võimalik, võtke järelevalve või agentuur või saatke oma pulmplaan mulle ja ma vaatan selle ise üle ning aitan kitsaskohtadest üle saada - yep, mul on aega, sest ma ei käi enam 50 pulmas aastas.